ZZP’er worden / de voorbereiding op ZZP-schap / Marktonderzoek
Wellicht doe je jouw werk al jaren tot volle tevredenheid van iedereen en weet je best hoe de markt ongeveer in elkaar zit. Is marktonderzoek dan geen verspilde tijd? Nee zeker niet! Ter illustratie: ongeveer 3 op de 4 productintroducties faalt. Nu ben jij natuurlijk geen product, maar je wil wel degelijk iets verkopen, namelijk jouw diensten. Het is van belang tijd en energie te steken in marktonderzoek. Gelukkig kun je dit marktonderzoek gebruiken als onderdeel van je ondernemingsplan.
Je kunt op twee manieren marktonderzoek verrichten, primair en secundair.
Primair marktonderzoek (field reserach):
je verzamelt zelf actief gegevens. Hoe? Door eropuit te gaan en te spreken met relevante partijen. Ga in gesprek met potentiële opdrachtgevers, (oud)collega’s, andere ZZP’ers. En vergeet ook je eigen familie en vrienden niet, want zij kunnen je heel goed helpen bij het in kaart brengen van jouw sterke en zwakke punten.
Secundair marktonderzoek (desk research):
je maakt hierbij gebruik van beschikbare gegevens. Denk hierbij aan openbaar beschikbare bronnen als Ondernemersplein van de KvK of het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, Centraal Bureau Statistiek (CBS (StatLine)), Centraal Plan Bureau (CPB), AG connect, etc.
De belangrijkste onderdelen van je marktonderzoek richten zich op:
Marktonderzoek
Wellicht doe je jouw werk al jaren tot volle tevredenheid van iedereen en weet je best hoe de markt ongeveer in elkaar zit. Is marktonderzoek dan geen verspilde tijd? Nee zeker niet! Ter illustratie: ongeveer 3 op de 4 productintroducties faalt. Nu ben jij natuurlijk geen product, maar je wil wel degelijk iets verkopen, namelijk jouw diensten. Het is van belang tijd en energie te steken in marktonderzoek. Gelukkig kun je dit marktonderzoek gebruiken als onderdeel van je ondernemingsplan.
Je kunt op twee manieren marktonderzoek verrichten, primair en secundair.
Primair marktonderzoek (field reserach):
je verzamelt zelf actief gegevens. Hoe? Door eropuit te gaan en te spreken met relevante partijen. Ga in gesprek met potentiële opdrachtgevers, (oud)collega’s, andere ZZP’ers. En vergeet ook je eigen familie en vrienden niet, want zij kunnen je heel goed helpen bij het in kaart brengen van jouw sterke en zwakke punten.
Secundair marktonderzoek (desk research):
je maakt hierbij gebruik van beschikbare gegevens. Denk hierbij aan openbaar beschikbare bronnen als Ondernemersplein van de KvK of het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, Centraal Bureau Statistiek (CBS (StatLine)), Centraal Plan Bureau (CPB), AG connect, etc.
De belangrijkste onderdelen van je marktonderzoek richten zich op: