Zó schrijf je een top CV


Met je CV wil je je toekomstige werkgever in één oogopslag laten zien waarom juist jij de perfecte kandidaat voor de functie bent. Om je te helpen dit te bereiken, hebben we enkele tips voor je:
  1. Maak de link tussen je CV en de gewenste job
  2. Maak je CV to-the-point en logisch opgebouwd
  3. Zorg dat je CV verzorgd en recent is
  4. Hoe staat het met je digitale footprint? Google jezelf

Maak de link tussen je CV en de gewenste job

Wat maakt dat jij de geschikte persoon voor de job bent? Maak dat direct duidelijk in je CV! In principe verdient iedere sollicitatie een specifiek CV. Betekent dit dat je meerdere CV’s moet maken? Als jij graag de job wilt scoren waarop je solliciteert: absoluut ja! Als je een gratis account bij IT-Contracts hebt, kun je maximaal tien verschillende CV’s opslaan en op ieder moment wijzigen om deze aan te passen aan het project waarop je wil solliciteren.

Wat maakt dat jij de ideale match bent, gaat verder dan puur je opleiding en ervaring. Denk bijvoorbeeld ook aan je persoonlijkheid, oplossingsgerichtheid, teamplayer, maatschappelijke betrokkenheid, etc. Lees de functieomschrijving zeer zorgvuldig en zorg dat belangrijke trefwoorden terug te vinden zijn in je CV. Beschrijf jezelf en je werkervaring zó, dat duidelijk is wat de raakvlakken met de functie zijn.

Ga er niet simpelweg vanuit dat een recruiter of HRM-medewerker dat wel zelf af kan leiden uit je CV en begeleidende brief. Sterker nog: ga er vanuit dat jouw reactie er een van de tweehonderd zal zijn en vraag je dan nog eens af hoe jij je scoringskans kunt optimaliseren.

In je CV promoot je jezelf onder het kopje “profielschets” en plaatst dit direct na je persoonlijke gegevens. Als je via IT-Contracts op een project reageert, voorzien we jouw CV van een gestructureerd voorblad waarop je promotietekst zelfs een centrale positie inneemt. Zo maken we het de opdrachtgever (recruiter of eindklant) nog makkelijker om in te zien wat de raakvlakken tussen jou en het interim ICT-project zijn.

Maak je CV to-the-point en logisch opgebouwd

In je CV geef je een korte schets van wie je bent en wat je kunt gebaseerd op opleiding en werkervaring. Zorg dat je CV niet langer dan 2 à 3 A4-tjes wordt. Je uitdaging is dus om in weinig tekst je lezer ervan te overtuigen dat jij de persoon bent die ze zoeken. Deze gestructureerde opbouw helpt je je document binnen de grenzen te houden:

1. Contactgegevens

Vermeld altijd op een overzichtelijke wijze je volledige naam, je adres, je telefoonnummer en je e-mailadres. Je wil dat de opdrachtgever contact met je opneemt, dus zorg ervoor dat hij hiertoe in staat is. Daarnaast eventueel je geboorteplaats en -datum, en je status (gehuwd, ongehuwd, kinderen). Je kunt ervoor kiezen om naast je contactgegevens een pasfoto op te nemen. Niet iedereen is hier echter van gecharmeerd.

2. Profielschets; de link tussen de job en je CV

Hier plaats je je promotekst waarin je kort aangeeft waarom jij de ideale kandidaat voor de functie bent. Dit is ook de plek voor een kort stukje over je wensen en ambitie (vooral als deze aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever).

3. Opleiding

Geef een opsomming van je opleidingen met een eventuele uitweiding van het hoogste opleidingsniveau. Vermeld hier ook losse cursussen en trainingen als deze relevant zijn. Vermeld de datum waarop je de opleiding hebt afgerond en of je een diploma hebt behaald.

4. Werkervaring

Dit is misschien wel het interessantste deel van je CV voor de opdrachtgever. Vermeld in omgekeerd chronologische volgorde (dus begin met je meest recente werkervaring en werk terug in de tijd) wat je werkervaring is. Hoe verder je in de tijd komt, hoe minder uitgebreid je hoeft te (moet) zijn. Omschrijf van elke functie je werkzaamheden, verantwoordelijkheden en successen. Hier heb je een goede kans om de match duidelijk te maken tussen jou en de gewenste functie. Probeer dit dus duidelijk te maken aan de hand van je voorgaande functies.

Je potentiële nieuwe opdrachtgever is NU op zoek naar een geschikt persoon en is dus vooral geïnteresseerd in wat jij NU voor hem kunt betekenen. Zorg dat je meest recente baan/project en opleidingen de meeste aandacht in je CV krijgen, of de functie die het beste aansluit op de baan waarop je nu reageert. Behalve als je net van school komt, zijn de bijbaantjes die je tijdens je studie hebt gehad niet meer zo interessant en hoef je dus niet uit te diepen. Diep vooral je recente activiteiten uit in die mate dat de overeenkomsten tussen jou en de behoeften van de opdrachtgever duidelijk worden.

5. Referenties

Voor een werkgever of recruiter is het prettig als er referenties beschikbaar zijn. Het feit dat je ze noemt, is vaak al genoeg om een positieve indruk te maken. Je kunt zelfs volstaan met de melding “op verzoek beschikbaar”. Zorg er echter wel voor dat die referenties dan daadwerkelijk beschikbaar zijn en dat deze personen ook weten dat ze gebeld kunnen worden met vragen over jou als persoon of werknemer. Wees er zeker van dat deze personen echt positief over je zullen zijn en vraag hun vooraf wat ze over je zullen vertellen voordat je ze als referent uitkiest.

Zorg dat je CV verzorgd en recent is

Je verwacht van degene aan wie je je sollicitatie en CV verstuurt dat hij/zij deze met aandacht leest. Zorg er dan zelf ook voor dat het geheel er verzorgd uitziet en wek nooit de indruk dat je even snel iets in elkaar geflanst hebt.

Taalfouten
Een document vol schrijffouten wekt de indruk van desinteresse. Weet je van jezelf dat je geen taalwonder bent? Vraag iemand om eindredactie te voeren.

Up-to-date
Een CV die duidelijk niet recent is bijgewerkt roept de vraag op waarom je lezer wel tijd in jou moet investeren terwijl jij daar blijkbaar geen zin in had. Neem daarom geen datum in de digitale naam van je CV op, behalve als deze recent is. Liever nog kies je als documentnaam je volledige naam in combinatie met functienaam. Bijvoorbeeld “Jan de Groot testspecialist”.

Tabellen, grafieken, foto’s, css, pdf
Het ziet er misschien gelikt uit, maak pas op met het opnemen van allerlei afbeeldingen. Veel werkgevers importeren jouw CV in hun eigen systeem en op deze conversie heb je geen invloed. Daarnaast maakt het je document zwaar en vergroot de kans dat deze in spamfilters blijft hangen. Van PDF is bekend dat deze vaak onderop de stapel terechtkomen bij recruiters. Kies dus liever voor een Word-document of een RTF-document. Beide formaten kun je uploaden binnen je IT-Contracts account.

Hoe staat het met je digitale footprint (online aanwezigheid)? Google jezelf!

Het maakt misschien niet direct onderdeel uit van je CV, maar denk ook eens aan je digitale footprint. Wat is er allemaal over jou te vinden op Internet? Sociale media maken een steeds groter deel van ons leven uit en ook opdrachtgevers maken hier dankbaar gebruik van. Ga ervanuit dat je gegoogled zult worden. Google jezelf nu alvast eens en kijk wat er allemaal over jou te vinden is in enkele muisklikken. Hoe kijk je nu naar je laatste Tweets en geposte foto’s? Wellicht is het tijd wat zaken te verwijderen (voor zover dit lukt) of toe te voegen om het beeld over jou bij te sturen. Heb je een goede eigen website of ben je bijvoorbeeld actief blogger over jouw vakgebied, vermeld dit dan in je CV. Online afwezigheid werkt overigens ook sterk in je nadeel.

Zo ziet je IT-Contracts CV eruit

Binnen je IT-Contracts account kun je meerdere CV’s uploaden.Hierdoor kun je op een gemakkelijke wijze reageren op diverse typen freelance ICT-projecten. Overigens zal een opdrachtgever nooit meerdere CV’s tegelijkertijd van je vinden in de CV-database. Je CV bestaat uit twee delen: het document dat jij hebt geupload en een voorgestructureerd voorblad. Dit voorblad wordt gevuld met de gegevens die jij zelf hebt ingevoerd en helpt de opdrachtgever om een voorselectie te maken en snel met je in contact te kunnen komen.

Heb je nog geen gratis account op IT-Contracts en ben je op zoek naar ZZP ICT-projecten of wil je deel uitmaken van de grootste freelance ICT-community in Nederland? Maak nu een gratis account aan.